• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۵۳۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۱۷
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
چین به دنبال احیای مسیر هزارساله؛

کریدور ریلی شرق–غرب از مسیر ایران جان می‌گیرد

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران از جذابیت اقتصادی و راهبردی کریدور ریلی شرق–غرب برای چین خبر داد و گفت: با امضای توافق شش‌جانبه میان ایران، چین و چهار کشور آسیایی، مسیر جنوبی این کریدور از خاک ایران در آستانه فعال‌سازی قرار گرفته است؛ مسیری که می‌تواند حمل‌ونقل ریلی در خزر را متحول کند.

کریدور ریلی شرق–غرب از مسیر ایران جان می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران گفت: کریدور ریلی شرق–غرب که چین را به اتحادیه اروپا متصل می‌کند، از نظر اقتصادی و زمانی برای چینی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و سرمایه‌گذاری در آن را در دستور کار قرار داده‌اند.

به گفته پیمان سنندجی، سه مسیر اصلی برای انتقال بار از چین به اروپا وجود دارد؛ کریدور شمالی از مغولستان و روسیه، کریدور میانی از قزاقستان با شاخه ریلی و دریایی، و کریدور جنوبی که از مسیر ایران عبور می‌کند. این مسیر جنوبی که قدمتی دو هزار ساله و هم‌سنگ با جاده ابریشم دارد، پس از سال‌ها رکود اکنون با توافق شش‌جانبه بین ایران، چین، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و ترکیه در شهر استانبول جان تازه‌ای گرفته است.

بر اساس این توافق، کشورها بر اعمال تعرفه یکسان، کاهش زمان سیر قطارها و فعال‌سازی شاخه جنوبی کریدور شرق–غرب از مسیر ایران تأکید کردند. سنندجی افزود: «چینی‌ها مانند هر کشور دیگر به دنبال منافع اقتصادی هستند و تا زمانی که این مسیر برای‌شان مقرون‌به‌صرفه باشد، در کنار ایران خواهند ماند و در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهند کرد.»

این مقام تجاری تأکید کرد اجرای طرح رشت–آستارا در چارچوب کریدور شمال–جنوب، باید در اولویت ایران باشد؛ زیرا تکمیل آن می‌تواند چهره حمل‌ونقل دریایی در خزر را متحول کند. او ضمن ابراز نگرانی درخصوص طولانی شدن چهار ساله اجرای این طرح، گفت: «برخی کارشناسان پیشنهاد جایگزینی آن با دو‌خطه کردن مسیر موجود از قزاقستان را داده‌اند، اما معتقدم اتصال رشت–آستارا ضرورتی راهبردی برای کشور است.»

به گفته پیمان سنندجی، چهل‌مین قطار ترانزیتی از مبدأ چین در حال ورود به خاک ایران است؛ در حالی‌که طی هفت سال پیش از آن تنها هفت قطار مشابه وارد شده بود. این رشد نشان می‌دهد ظرفیت‌های جدید توافق شش‌جانبه در حال بالفعل شدن است و به‌زودی قطارهای ترانزیتی چین به اروپا از مسیر ایران نیز عبور خواهند کرد.

برآوردها نشان می‌دهد سالانه ۶۰ میلیون تن بار ریلی از چین به سمت اروپا منتقل می‌شود. اگر تنها ۱۰ درصد این حجم از طریق مسیر ایران انجام گیرد، منافع اقتصادی چشمگیری برای کشور رقم خواهد خورد؛ مشروط بر آنکه اتصال ریلی مرند–ماکو–بازرگان تا مرز چشمه‌ثریا و در ادامه تا کارس ترکیه تکمیل شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به مناقشه جاری در مسیر شمالی (اوکراین–روسیه) و هزینه‌های بالای مسیر میانی که از دریای خزر عبور می‌کند، تأکید کرد: «کریدور جنوبی از مسیر ایران، تنها مسیر کاملاً ریلی و ایمن است و به همین دلیل برای صاحبان بار، به‌ویژه چینی‌ها، جذاب‌ترین گزینه خواهد بود.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
لزوم عایق بندی کنتورها و لوله های آب
آموزش مجازی در برخی مدارس استان سمنان
آمادگی کامل دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان رابر برای مقابله با بحران‌های احتمالی
توقف‌های بیهوده در مرزها، رقیب اصلی راه‌آهن
پاسخگویی تمام وقت پلیس به درخواست امدادخواهان و مطالبات مردمی
تقویت تجارت کشاورزی ایران و ازبکستان با توافق بر توسعه همکاری‌های قرنطینه‌ای و فنی
دادستان بم: اجرای دقیق قانون، مهم‌ترین ابزار اعتمادسازی در جامعه است
از حقوق ایران برای دسترسی به انرژی هسته‌ای دفاع می‌کنیم
اموال مازاد بلاتکلیف...
اعزام ۴۰ نفر از فرهنگیان شهرستان منوجان به مناطق عملیاتی جنوب کشور
هوا در لرستان سردتر می شود
اختصاص اعتبار برای تامین آب کشاورزی فومن
اعلام اسامی ناظران و داوران هفته هشتم لیگ برتر هندبال
تناقضی به نام صهیونیست اینترنشنال
مدارس شهرستان کهنوج و جیرفت فردا سه شنبه تعطیل شدند
حل نهایی چالش‌های تقاطع همسطح شلمچه در دستور کار مشترک
کشف دستگاه فلز یاب غیر مجاز در تالش
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۲۴
آبرسانی از سد طالقان؛ ابرپروژه حیاتی استان قزوین در مسیر بهره‌برداری
کاسبی با مرگ، سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه از یک مرگ طبیعی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
باران و برف مدارس فارس را غیرحضوری کرد
گزارش میزان بارندگی در استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته
لغو تمامی فعالیت‌های ورزشی استان فارس به دلیل هشدار قرمز هواشناسی
از فردا؛ ثبت نام یازدهمین مرحله خرید محصولات ایران‌خودرو
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی
ادامه بارش‌ها و هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان
امنیت ملی آمریکا بر محور «منافع صرفاً آمریکایی» استوار شده است
اتوبوس‌های قم ۲۶ آذر رایگان شد
دستور آماده‌باش به استانداران کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان
رحمتی: خیبر برنده واقعی بازی بود
مصاف سرخ‌پوشان در تهران؛ تقابل تراکتور با پیکان در تبریز
تصمیمات عملیاتی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعلام شد
برف و باران به فارس رسید
­غلامرضا فرخی برترین فرنگی کار جهان شد
کارآمدی حکمرانی دینی شرط تحقق ایران قوی است
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
باران و برف مدارس فارس را غیرحضوری کرد  (۱ نظر)
نخستین پرواز آزمایشی هواپیمای بویینگ ۷۷۷ شرکت هواپیمایی ماهان  (۱ نظر)
اعلام پایان مأموریت سازمان ملل متحد در عراق  (۱ نظر)
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
کنکور تمام طرح‌های تربیتی را نقش بر آب می‌کند  (۱ نظر)
امروز؛ آخرین مهلت ثبت‌نام در مرحله اول المپیاد‌های علمی کشور  (۱ نظر)
بارش برف وباران در برخی نقاط استان کرمان  (۱ نظر)
ممنوعیت استفاده از گرما تابش و میز آتشدان در مراکز گردشگری و تجاری خراسان رضوی  (۱ نظر)
طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز نیازمند ۱۵ همت اعتبار  (۱ نظر)
سردار زهرایی: ایجاد ۱۱۰ هزار فرصت شغلی از ابتدای سال تاکنون  (۱ نظر)