• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۱۳۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
اقتصادی » صنعت

رونق تولید صنایع ریلی در گرو اجرای قانون

ضرباهنگ تولید در بزرگترین واگن سازی کشور چند ماهی است کندتر از قبل می‌زند.

به گزارش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداو سیما؛ فقط در یکی از سالن‌های شرکت واگن سازی اراک، سالانه ۷۵ دستگاه واگن باری، مسافری و مترویی ساخته می‌شد که اکنون خالی از تولید است.
 
کارگران این شرکت واگن سازی می‌گویند چند ماهی است به جای ساخت واگن، به تعمیر واگن‌های کارکرده مشغول هستیم. 
 
مرتضی ملانژاد مدیر عامل شرکت واگن سازی پارس اراک می‌گوید: هیچگونه سفارش گذاری در ماه‌های اخیر انجام نشده است و شرکت‌هایی هم که سفارش داده بودند سفارش خودشان را پس گرفته اند. 
 
براساس این گزارش؛ ۷ واگن سازی دیگر هم مثل این کارخانه، تولیدشان کم شده است. مدیر کل صنایع ریلی وزارت صمت می‌گوید: تولید صنایع حمل و نقل ریلی به ویژه واگن سازی ها، ۸۰ درصد کاهش یافته است.
 
آقای ارجمندی علت این کاهش تولید را نبود سفارش گذاری عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل ریلی بسیار سنگین و پرهزینه است. به عنوان نمونه خرید یک رام قطار ۱۰ واگنه مسافری، ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم دارد، علاوه بر آن یک دستگاه لوکوموتیو هم که برای حرکت این رام قطار لازم است ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. یک سرمایه گذار در حوزه قطار مسافری بطور میانگین ۱۲ سال زمان لازم دارد تا سرمایه اولیه اش بازگردد. 
 
مدیر کل دفتر صنایع ریلی وزارت صمت می‌گوید: همین سرمایه گذاری اولیه سنگین باعث شده جذابیت این حوزه کمتر شود، البته قانون برای این مشکل چاره‌ای اندیشیده که متاسفانه ۹ سال بعد از ابلاغ، آنچنان که باید اجرایی نشده است.
 
برخی فعالان صنعت ریلی، رونق صنایع ریلی را در گروی اجرای قانون می‌دانند، ارجمندی مدیر کل صنایع ریلی وزارت صمت، راه حل این مشکل را اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر می‌داند که سال ۱۳۹۴ تصویب و ابلاغ شده، اما شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان متولی، این قانون را اجرایی نکرده است.
 
آقای میعاد صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم می‌گوید: متاسفانه در ۵ سال، قانون برنامه ششم ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان باید به حوزه حمل و نقل ریلی بابت صرفه جویی مصرف سوخت، تخصیص پیدا می‌کرد که ریالی تخصیص پیدا نکرد. 
 
مدیر عامل واگن سازی اراک می‌گوید: اجرای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، در دیوانسالاری میان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت راه آهن به حالت تعلیق درآمده و این چالش همچنان برقرار است و اگر این چالش برطرف نشود برای سال آینده هیچ سفارشی نخواهیم داشت.
 
براساس این گزارش؛ ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، دولت را مکلف کرده تا سقف ۱۰۰ میلیارد دلار به شرکت‌ها و سرمایه گذارانی که از مصرف سوخت کم کنند، یارانه دهد. 
 
مدیر عامل راه آهن می‌گوید: براساس مصوبه شورای اقتصاد ذیل همین قانون، باید از سال ۹۴ تا ۱۴۰۲، هفت و نیم میلیارد دلار به شرکت‌های سرمایه گذار حوزه ریلی اختصاص می‌یافت که مبلغ بسیار ناچیزی در حدود ۱۸ میلیون دلار آنهم بصورت علی الحساب پرداخت کرده اند. 
 
میعاد صالحی میگوید: اگر مبلغ ۷ و نیم میلیارد دلار مصوبه قانونی پرداخت می‌شد، می‌توانستیم هزار دستگاه لکوموتیو، ۱۰ هزار دستگاه واگن مسافری و ۱۰۰ هزار دستگاه واگن باری خریداری کنیم که این خرید همه صنایع ریلی بویژه واگن سازی‌ها رو فعال می‌کرد.
 
شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، متولی اجرای قانون بود. قانونی که به گفتۀ مدیرعامل همین شرکت اگر اجرا می‌شد، ۱۱ میلیارد لیتر در مصرف گازوئیل صرفه جویی می‌شد.
 
حسین آب نیکی می‌گوید: در حوزه حمل و نقل ریلی بار به ازای هر تن - کیلومتر ۳۵ سی سی و در حوزه حمل و نقل ریلی مسافر به ازای هر نفر، کیلومتر ۲۰ سی سی گازوئیل صرفه جویی می‌شود.
 
موضوع علت اجرا نشدن قانون را بار‌ها از مسئولان شرکت بهینه سازی مصرف سوخت جویا شدیم، اما بعد از دو هفته انتظار برای پاسخ دادن، حاضر به پاسخگویی نشدند.
 
مدیر عامل شرکت راه آهن، برای اثبات مزیت حمل و نقل ریلی بر جاده‌ای مثالی عینی می‌زند و می‌گوید: از سرخس در شمال شرق کشور تا بندرعباس در جنوب کشور، هزار و ۸۱۰ کیلومتر است، به طور متوسط به ازای هر تن بار که در این مسیر جابجا می‌کنیم حدود ۳۰ دلار درآمد نصیب کشور می‌شود، یارانه‌ای که بابت سوخت مصرف می‌شود حدود ۷ دلار به ازای هر تن کیلومتر بار است در حالی که اگر همین میزان بار از طریق جاده حمل شود درآمدش همان ۳۰ دلار خواهد بود، اما مصرف گازوئیل آن حدود ۷۰ لیتر خواهد بود.
 
آقای صالحی می‌افزاید: اگر در این مسیر ریلی ۱۰ میلیون تن بار جابجا کنیم، حدود ۳۰۰ میلیون دلار درآمد خواهد داشت که حدود ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار یارانه سوخت تعلق می‌گیرد، به عبارتی حدود ۲۰۰ میلیون دلار سود ناشی از ترانزیت برای کشور باقی می‌ماند، اما اگر همین میزان بار از طرق جاده حمل شود همان ۳۰۰ میلیون دلار به کشور می‌رسد، اما مصرف سوختش ۷۰۰ میلیون دلار خواهد بود که به ازای هر تن جابجایی بار حدود ۴۰ دلار به کشور زیان وارد می‌شود.
 
ارجمندی مدیرکل دفتر صنایع ریلی وزارت صمت می‌گوید: میزان صرفه جویی سوخت در حوزه حمل ونقل ریلی بار، یک هشتم و در حوزه مسافری یک سوم جاده‌ای است.
 
صالحی مدیر عامل شرکت راه آهن می‌گوید: طبیعی است که نتیجه این سرمایه گذاری‌ها می‌تواند رونق بیش از پیش صنایع ریلی را در پی داشته باشد.
 
براساس این گزارش؛ در صورت اجرای قانون، با توجه به صرفه جویی ۱۱ میلیارد لیتری سوخت، ۲۸ میلیون تن کربن کمتری وارد هوا می‌شد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
گزارش مکتوب از علی‌اصغر آمره؛ خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
رتبه سوم کشوری دو دانش آموز کیش در جشنواره جوان خوارزمی
ایران جوان و جوانی جمعیت
نظارت بر قیمت مرغ گرم و کالا‌های اساسی در ارومیه
فراخوان عمومی معرفی مادران ارزش آفرین کیش
برخورد قاطع پلیس اشنویه با تخلفات ترافیکی؛ صدور ۹۲۰ برگه جریمه در ۱۰ روز
۲ فوتی در حادثه رانندگی محور سرای – گمیچی
دهمین کاروان ترویج بهره وری کشاورزی در شهرستان نقده
حذف اقتداری از مسابقات اسکواش رنکینگ جهانی در هند
دهمین کاروان ترویجی کشاورزی در سلماس به راه افتاد
ادامه ناامنی دختران و زنان انگلیسی در معابر عمومی
تجلیل از سربازان در سپاه خوی
نامه بیش از ۲۰۰ چهره برجسته به منظور آزادی رهبر فلسطینی
ادامه روند کاهش دمای هوا در سمنان
افتتاح واحد مسکونی مددجویی کمیته امداد در روستای (کهریزه محمودآباد) بوکان 
خشم مردم سومالی از توهین ترامپ
تشدید برخورد پلیس راهور گیلان با پارک خودرو‌ها در پیاده‌راه‌ها
شتاب‌گیری نوسازی روستا‌ها و پایان بازسازی مناطق زلزله زده خوی
نیوزویک: ضرورت پیگرد قانونی وزیرجنگ آمریکا به جرم جنایت جنگی
دانشگاه مهمترین نقطه قوت نظام اسلامی
انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی در انتظار ابلاغیه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
سقف کیفری مهریه مشخص شد
تعطیلی مدارس در همه مقاطع تحصیلی و مراکز دانشگاهی و آموزش عالی استان البرز
فرایند جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها آغاز شد
ترمینال زنجان نیازمند توسعه زیرساخت و نوسازی ناوگان است
اگر آمریکایی‌ها امنیت ایران را تهدید کنند برخورد خواهیم کرد
طرح اصلاح قانون محکومیت‌های مالی، تعرضی به قانون مهریه نکرده است
افزایش ۹۶ درصدی تسهیلات مشاغل خانگی چهارمحال و بختیاری
آغاز بارش برف در جاده کرج کندوان
آغاز رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه از فردا
بهسازی و آسفالت جاده روستای دمه در بخش سرفاریاب
پخش زنده قرعه کشی جام جهانی فوتبال از شبکه سوم سیما
تقویم و اوقات شرعی چهار شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
رهبر انقلاب: زن، کارگزار خانه نیست، مدیر است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۲ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۱۲ آذر ۱۴۰۴
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۶ نظر)
فعالیت مدارس و دانشگاه‌های فارس فردا هم مجازی است  (۲۶ نظر)
سقف کیفری مهریه مشخص شد  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
آسمان قم تا پنج شنبه بارانی است  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های خراسان جنوبی  (۱ نظر)
ابلاغ شیوه نامه مراقبت و کنترل آنفلوانزا در مدارس استان  (۱ نظر)
قطعی گاز در شهرزیبا منطقه ۵ تهران از ۱۶ ساعت گذشت  (۱ نظر)
طرح ملی نشت‌یابی هوشمند آب با فناوری ماهواره‌ای  (۱ نظر)
تخلف در تبدیل رایگان خودرو‌های بنزینی به دوگانه سوز  (۱ نظر)
کاشت ۲۵۰۰ اصله نهال اکالیپتوس در مزارع کارون  (۱ نظر)