• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۹۲۷۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
بین الملل » آمریکا

سازمان ملل خواستار ممنوعیت استفاده از تلفن های هوشمند در مدارس

سازمان ملل به دلیل جلوگیری از حواس پرتی دانش آموزان ممنوعیت استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند را در مدارس خواستار شد.

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از گاردین، سازمان ملل متحد در گزارشی توصیه کرد استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در مدارس ممنوع شود تا حواس پرتی در کلاس درس کاهش پیدا کند، یادگیری بهبود یابد و به حفاظت از کودکان در مقابل آزار و اذیت در فضای مجازی، کمک شود.
به گزارش وبگاه گاردین، یونسکو، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل، اعلام کرد شواهد نشان می‌دهد استفاده افراطی از تلفن همراه با افت علمکرد تحصیلی مرتبط است و گذراندن وقت بسیاری با تلفن همراه، تاثیر منفی بر ثبات عاطفی کودکان دارد. یونسکو افزود درخواست این سازمان برای ممنوعیت تلفن‌های همراه هوشمند، حاوی این پیام روشن است که در مجموع، فناوری دیجیتال، از جمله هوش مصنوعی، همیشه باید تابعِ «نگاه انسان محور» به آموزش باشد و هیچ وقت جایگزین تعامل مستقیم با معلمان نشود.
یونسکو به سیاستگذاران درباره استقبال همه جانبه از فناوری دیجیتال هشدار داد و افزود ممکن است درباره تاثیر مثبت فناوری دیجیتال بر ارتقای یادگیری و بهره وری اقتصادی، اغراق شده باشد و هر پدیده جدیدی لزوماً همیشه بهترین نیست. همه تغییرات، پیشرفت ایجاد نمی‌کنند. اینکه کاری را می‌توان انجام داد، به این معنی نیست که باید آن را انجام بدهیم.» یونسکو در شرایطی که آموزش، به خصوص در دانشگاه ها، بیش از پیش به سمت و سوی برخط می‌رود، از سیاستگذاران خواست تا از «جنبه اجتماعی» آموزش، که زمینه را برای تعامل بی واسطه دانش آموز و معلم و یادگیری فراهم می‌کند، غافل نشوند. در گزارش یونسکو آمده است: «این میل فزاینده به فردگرایی ممکن است باعث شود هدف اصلی آموزش نادیده گرفته شود.»
«اودره آزوله» (Audrey Azoulay)، مدیر کل یونسکو، گفت: «انقلاب دیجیتال، ظرفیت‌های بی شماری دارد، اما همان طور که هشدار داده می‌شود که باید استفاده از فناوری دیجیتال در جامعه ضابطه‌مند شود، باید به استفاده از این فناوری‌های در زمینه آموزش هم توجه شود. از فناوری دیجیتال باید برای تجربه‌های آموزشی پیشرفته و رفاه دانش آموزان و معلمان استفاده شود، نه اینکه استفاده از آن به ضرر آن‌ها تمام شود. نیاز‌های دانش آموز را در اولویت قرار بدهید و از معلمان حمایت کنید. ارتباطات برخط، به هیچ وجه نمی‌توانند جایگزین تعامل انسانی شوند.»
یونسکو در گزارش خود افزود لازم است کشور‌ها اطمینان حاصل کنند که اصول و اهداف شفافی پایه ریزی کرده اند تا مطمئن شوند که فناوری دیجیتال در آموزش، مفید است و از آسیب‌های آن جلوگیری می‌شود؛ آسیب‌هایی که هم ممکن است سلامت دانش آموزان را در معرض خطر قرار بدهند و هم اینکه از طریق نقض حریم شخصی و نفرت پراکنی در فضای برخط، به صورت گسترده به دموکراسی و حقوق بشر ضربه بزند. در این گزارش همچنین آمده است استفاده افراطی و نامناسب دانش آموز از فناوری در کلاس درس و خانه، چه تلفن همراه هوشمند، تبلت یا لپ تاپ باشد، ممکن است باعث حواس پرتی شود، در روند آموزش اختلال ایجاد کند و منجر به تاثیر منفی بر یادگیری شود. در این گزارش به داده‌های ارزیابی‌های بین المللی گسترده استناد شده است که نشان می‌دهد «ارتباطی منفی» بین استفاده افراطی از فناوری دیجیتال و عملکرد دانش آموز وجود دارد.
در گزارش یونسکو همچنین آمده است که اگرچه فناوری ممکن است فرصت‌های بالقوه‌ای برای یادگیری میلیون‌ها نفر به وجود بیاورد، اما مزایای آن به صورت نابرابر توزیع شده است و بسیاری از مردم فقیر در سراسر جهان از استفاده از آن محروم مانده اند. ایجاد زیرساخت آموزش دیجیتال، هزینه بردار است و هزینه‌های محیط زیستی آن هم اغلب نادیده گرفته می‌شود. یونسکو در «گزارش پایش آموزش جهانی ۲۰۲۳» اعلام کرد تحقیقات منسجم چندانی درباره اینکه فناوری دیجیتال اصولاً باعث ارزش افزایی به آموزش می‌شود، وجود ندارد و افزود بیشتر شواهد هم از سوی شرکت‌های آموزشی خصوصی ارائه شده است که سعی دارند محصولات آموزش دیجیتالی خود را به فروش برسانند. نفوذ فزاینده چنین شرکت‌هایی بر سیاستگذاری‌های آموزشی در سراسر جهان «نگران کننده» است.»
یونسکو افزود وقتی که صحبت از فناوری دیجیتال می‌شود، کشور‌های جهان متوجه اهمیت این موضوع می‌شوند که یادگیرنده باید در اولویت اول قرار بگیرد. یونسکو همچنین به مورد چین اشاره کرد که به گفته یونسکو، برای استفاده از دستگاه‌های دیجیتال به عنوان ابزار آمورشی، حد و مرز تعریف کرده است و استفاده از آن‌ها را به ۳۰ درصد از زمان آموزش محدود کرده است و از معلمان خواسته شده است که دانش آموزان وسایل دیجیتال خود را در فواصل منظمی کنار بگذارند. یونسکو اذعان کرد که یادگیری برخط، مانع از فروپاشی آموزش در زمان تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در دوران همه گیری کووید-۱۹ شد. طبق تخمین یونسکو، بیش از یک میلیارد دانش آموز در سراسر جهان در دوران همه گیری از آموزش برخط استفاده کردند -، اما طبق اعلام یونسکو، میلیون‌ها دانش فقیر هم که به اینترنت دسترسی نداشتند، از این فرصت محروم شدند. یونسکو براساس تحلیل ۲۰۰ نظام آموزشی در سراسر جهان، تخمین زد از هر شش کشور، یک کشور استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند را در مدارس، از طریق قانون یا دستورالعمل ممنوع کرده است. یکی از این کشورها، فرانسه است که این سیاست را از سال ۲۰۱۸ اجرایی کرد و هلند هم قرار است این محدودیت را از سال ۲۰۲۴ به مرحله اجرا بگذارد.
«رابرت دایکگراف»، وزیر آموزش هلند، در ماه جاری خبر اجرای آتی این محدودیت را اعلام کرد و گفت: «لازم است دانش آموزان بتوانند تمرکز کنند و لازم است به آن‌ها فرصت داده شود خوب درس بخوانند. تحقیقات علمی نشان می‌دهد گوشی‌های تلفن همراه، آسیب زا هستند. ما باید از دانش آموزان در برابر آسیب‌های این وسیله محافظت کنیم.»
«گوین ویلیامسون»، وزیر سابق آموزش انگلیس در سال ۲۰۲۱ خواستار ممنوعیت استفاده از تلفن‌های همراه در مدارس شد و این اقدام او بخشی از تشدید فشار به دلیل نظم و انضباط ضعیف دانش آموزان بود، اما اتحادیه‌های حوزه آموزش این اقدام را تلاش برای ایجاد «پرت کردن حواس ها» توصیف کردند و گفتند مدارس سال هاست که سیاستگذاری‌هایی در زمینه استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند دارند.
سیاست‌های استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در مدارس راهنمایی انگلیس متفاوت است، چون فرد تصمیم گیرنده در این زمینه، مدیر مدرسه است. آن‌ها معمولاً اطمینان حاصل می‌کنند که گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در داخل مدرسه خاموش است و در دست کسی دیده نمی‌شوند و در کلاس فقط با اجازه معلم می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. سوءاستفاده از تلفن‌های همراه یا وسایل دیجیتال دیگر در محیط مدرسه ممکن است منجر به توقیف وسایل یا مجازات‌هایی مثل بازداشت شود.
«جف بارتون»، دبیر کل انجمن روسای مدارس و دانشگاه ها، گفت: «اکثریت مدارس همین حالا هم سیاست‌های گسترده‌ای درباره تلفن‌های همراه دارند. در بیشتر موارد، دانش آموزان به طور کل از استفاده از آن‌ها در داخل مدرسه، منع شده اند یا اینکه استفاده از آن‌ها به شرایط خاصی، محدود شده است. ممنوعیت کامل استفاده از تلفن‌های همراه در محیط مدرسه ممکن است منجر به نگرانی‌هایی شود، برای مثال شاید والدین بخواهند با کودکانشان در حد فاصل مدرسه و خانه تماس برقرار کنند. بعضی از دانش آموزان هم برای پرداخت هزینه‌های استفاده از حمل و نقل عمومی از گوشی هایشان استفاده می‌کنند. ما نگرانی‌های مشروع درباره استفاده از تلفن‌های همراه، از جمله نگرانی‌ها درباره آزار و اذیت در فضای مجازی، تاثیر استفاده بیش از حد از این وسایل بر سلامت ذهن و کمبود قوانین برای شرکت‌های بزرگ فناوری را درک می‌کنیم. با وجود این، واقعیت این است که استفاده گسترده از تلفن‌های همراه هوشمند، مسئله‌ای اجتماعی است و مشکلاتی که از این مسئله ریشه می‌گیرد، احتمالاً خارج از محیط مدرسه به وجود می‌آیند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ایران کشوری بسیار باستانی با فرهنگی کهن، متنوع و جذاب است
آنفلوانزا در زنجان در حال اوج‌گیری
تقابل هیرکان رشت با تیم نبوغ اراک
واریز مرحله پنجم تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان
تفحص پیکر شهید در شرق دجله
تأیید مصوبه بنزین در هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین
تجلیل از کشاورزان و تولیدکنندگان برتر فارس در شیراز
افزایش ۱۹۸ درصدی صادرات محصولات تولیدی منطقه آزاد انزلی
فراهم شدن زمینه اشتغال سه هزار نفر در آذربایجان‌غربی
مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای آذربایجان شرقی
خبر‌های کوتاه گلستان ،دوشنبه ۱۰ آذر
دستگیری سه سارق حرفه‌ای در ماهشهر
دیدار مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با نماینده ولی‌فقیه در استان
ساخت مدرسه ۶ کلاسه در منطقه کم برخوردار زوویه اهواز
روزی برای تسکین درد بیماران عشایر آبدانان
دستگیری سارق حرفه‌ای سیم و کابل مخابرات در لنجان
برپایی دوره‌های آموزشی رایگان در مساجد
تهران روزانه با کمبود ۳ مترمکعب بر ثانیه آب مواجه است
برگزاری یادواره شهدای دانشجوی دانشگاه فرهنگیان لرستان
تشییع پدر شهیدان والامقام برار قلی و علی رائیجی در گرگان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران
دانشگاه‌ها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند
بررسی راهکارهای تعیین تکلیف بخشی از زمین‌های واقع در شهر ارومیه
آغاز ثبت نام کاروان‌های عمره دی و بهمن از ساعت ۱۰ امروز، ۹ آذر در خراسان رضوی
دستگیری زورگیران اطراف خوابگاه‌های دانشجویی
چالش‌های بازگشت ارز صادراتی
تولید محصولات تقلبی آرایشی و بهداشتی
رژیم صهیونی و آمریکا با پیشرفت کشور‌های اسلامی مخالفند
برگزاری همایش در روز‌های آلوده تهران!
عاقبت پشت کردن به وطن
نقش مخرب رژیم صهیونی محور مذاکرت لاریجانی و فیدان
امسال، حدود ۴۴ مدرسه غیردولتی متخلف لغو امتیاز شده‌اند
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از فردا
دولت فرمایشات رهبری را پشتوانه‌ای محکم برای خود می‌داند
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۰ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
آتش‌افروز هیرکانی بازداشت شد  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
امیر حاتمی: آماده‌ایم پاسخ درهم شکننده‌ای به دشمن بدهیم  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
خشک شدن ذخایر آبی اروپا  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
جانباز سرافراز محمود باقری گزنی به همرزمان شهیدش پیوست  (۱ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)