• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۴۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

سهم ایران از اقتصاد دریا فقط ۲ درصد است !

رئیس فراکسیون اقتصاد دریا محور مجلس: ظرفیت‌های زیادی در توسعه اقتصاد دریا به ویژه ایجاد اشتغال در کشور داریم، اما غفلت از آن باعث عقب افتادگی در این زمینه شده است.

سهم ایران از اقتصاد دریا فقط ۲ درصد است !منصور آرامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به سیاست‌های کلی برنامه ششم گفت: بند ۲۱ برنامه ششم به توسعه اقتصاد دریایی در جنوب کشور با محوریت چابهار و خرمشهر و با تاکید بر سواحل مکران اشاره دارد که به آن توجهی نشده است.
وی با اشاره به تجربه کشور‌های توسعه یافته درباره اقتصاد دریا گفت: سهم دریا از تولید ناخالص ملی در برخی از کشور‌های ساحلی پیشرفته تا ۵۰ درصد هم می‌رسد، اما در کشور ما حدود ۲ درصد است.
نماینده مردم بندر عباس افزود: سهم ۲ درصدی اقتصاد از دریا در حالی است که در کشور حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل، و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع پهنه دریایی داریم.
رئیس فراکسیون اقتصاد دریا محور مجلس، عامل دیگر توسعه نیافتن اقتصاد دریا را مشکلات مربوط به حمل و نقل و ترانزیت کالا در بنادر کشور دانست و گفت: در حال حاضر ما در بنادر کشور حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار کانتینر برای جابجایی کالا کمبود داریم که با توان و دانش داخلی می‌توانیم این تعداد کانتینر را در کشور تولید کنیم.
آقای آرامی گفت: ما باید هر چه سریعتر به سمت هوشمند شدن و حمل و نقل ترکیبی در بنادر کشور برویم تا باری که به بندر می‌آید بلافاصله از طریق ریل به مقصد نهایی برسد.
وی گفت: سواحل ما از خرمشهر تا چابهار حتی یک کیلومتر خط راه آهن ندارد و شما حتی یک کیلومتر آزاد راه در سواحل ۲۸۰۰ کیلومتری جنوب کشور نمی‌بینید با این شرایط چطور می‌توانیم انتظار حمل و نقل مناسب و چند و جهی داشته باشیم.
نماینده مردم بندر عباس یکی از راهکار‌های برون رفت از این مشکلات را مشارکت بخش خصوصی دانست و افزود: بخش خصوصی علی رغم نقش مهمی که در حمل و نقل دریایی دارد، اما در تصمیم گیری، تعرفه گذاری نقش کمی دارد و لازم است انجمن‌ها و اتحادیه‌ها در این زمینه نقش بیشتری داشته باشند.
وی یکی دیگر از اشکالات حمل و نقل دریایی را تصمیم‌های خلق الساعه و در برخی مواقع متناقض در بنادر کشور عنوان کرد و گفت: مجموعه حمل و نقل دریایی باید یک سیاست بلند مدت و یا حداقل سالانه داشته باشد.
رئیس فراکسیون اقتصاد دریا محور مجلس یکی از مشکلات جدی حوزه حمل و نقل دریایی به ویژه در واردات و صادرات را بی توجهی گمرک به قانون تسریع در تخلیه کالا دانست گفت: هنوز گمرک برای اینکه ۲۴ ساعته فعال باشد با مشکلاتی مواجه است و در برخی مواقع وقتی بار وارد بندر می‌شود گمرک نیست و یا اگر گمرک باشد بخش دیگری غایب است که این باعث معضلاتی برای واردات و صادرات کالا به ویژه در بنادر کوچک شده است.
وی در پایان گفت: اگر می‌خواهیم طبق سند چشم انداز ۱۴۰۴ جایگاه اول اقتصاد در منطقه باشیم باید دستگاه‌های متولی مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های زیر مجموعه مثل سازمان راهداری، بنادر و دریانوردی و راه آهن با توجه بیشتر به ظرفیت‌های اقتصاد دریا. وظایف قانونی خود را به درستی انجام دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان ( سوم دی ماه۱۴۰۴)
سقف مهریه تابع اراده طرفین است؛ حمایت کیفری تا ۱۴ سکه
متوسط پرشدگی مخازن سد‌های آذربایجان شرقی ۱۹ درصد است
۸۰۰ هزار نفر در صف انتظار وام ازدواج و فرزندآوری
نمایشگاه تخصصی آرد و نان زنجان با حضور ۴۰ تولید کننده از سراسر کشور
طارم در صدر جدول تولید زیتون کشور
آغاز به کار نمایشگاه تخصصی آرد و نان و صنایع وابسته استان زنجان
جبران بخشی از کم بارشی های خراسان شمالی
فرماندار زنجان: ضرورت تسریع در مناسب‌سازی معابر برای معلولان و سالمندان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۳ دی ۱۴۰۴
تشکیل هسته استانی برای اصلاح مقررات صنعت چاپ
احداث بیش از ۱۰ کیلومتر خط انتقال در شهرستان خرمدره
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۳ دی ماه ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی چهار شنبه ۳ دی ۱۴۰۴ به افق قم
کشف برنج احتکاری در لنگرود
نمایش توانمندی فضایی کشور با پرتاب ۳ ماهواره
تدوین طرح جامع حمل‌ و نقل تبریز و حومه
آغاز فصل تازه همکاری‌های اقتصادی البرز و اقلیم کردستان عراق
روند اجرای طرح‌های حمایتی مسکن در ۱۰۸ شهر استان
پیش بینی غبارآلودگی هوای سمنان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نبود اتفاق نظر در شورای امنیت درباره اسنپ بک
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
آدرس محل توزیع برنج دولتی در شهرستان بویراحمد
توافق طرف‌های یمنی برای تبادل هزاران اسیر
دولت برای مصوبه بنزینی خود اصلاحیه داد
مدارس مازندران فردا چهارشنبه غیرحضوری شد
دلار در مرکز مبادله ۱۱۲ هزارتومانی شد
«فواد ۱۲۸» سامانه‌ای برای شنیده شدن صدای مردم
مالکیت سامانه «کاتب» به سازمان ثبت منتقل می‌شود
تأکید شورای‌عالی شهرسازی بر تأمین زمین برای طرح‌های مسکن
اعلام ضوابط جدید تسهیلات مسکن
زلنسکی: مذاکرات برای پایان جنگ با روسیه به نتیجه نزدیک می‌شود
افزایش آلودگی هوا در کلان شهر‌ها؛ ورود سامانه بارشی از غرب
متن لایحه بودجه ۱۴۴۴ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۵ منتشر شد
امروز آب دستگاه‌های پرمصرف قطع می‌شود
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۶ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
اژه‌ای: مقابله دستگاه قضا با فساد، گزینشی نیست  (۱ نظر)
آغاز ثبت‌نام مراسم معنوی اعتکاف در استان از چهارشنبه  (۱ نظر)
اختصاص ۹ هزار و ۱۰۰ واحد زمین برای متقاضیان طرح جوانی جمعیت در خوزستان  (۱ نظر)
آمریکا ۱۰۴ غیرنظامی را کشت  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)
توقیف سومین نفتکش عازم ونزوئلا از سوی آمریکا  (۱ نظر)
برگزاری یادواره شهدای کارگر بسیجی در مشهد  (۱ نظر)