• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • وبگردی
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۲۱۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۹
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

تببین چرایی؛ مهم‌ترین وظیفه مدیران در تشریح اهداف کیفیت‌بخشی آموزش است

معاون آموزش ابتدایی گفت: توفیق در تحقق عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی، مستلزم درگیر کردن واقعی معلمان و مدیران از طریق گفتمان‌سازی، توانمندسازی و تولید محتوا به شیوه‌ای مشارکتی است.

تببین چرایی؛ مهم‌ترین وظیفه مدیران در تشریح اهداف کیفیت‌بخشی آموزش است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رضوان حکیم‌زاده؛ صبح امروز در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، افزود: در بحث کیفیت‌بخشی آموزش، ابتدا باید به سه پرسش اساسی بپردازیم: چیستی، چگونگی و چرایی کار. اگر حتی بر چیستی و چگونگی کار به توافق برسیم، آنچه اهمیت بالاتری دارد، تبیین درست چرایی کار است. زیرا نقش اصلی مدیران استان‌ها، راهبری چرایی است؛ این تبیین صحیح، انگیزه و اشتیاق جمعی را افزایش می‌دهد، وگرنه فعالیت‌هایمان صرفاً جنبه رفع تکلیف خواهد داشت.

وی گفت: نخستین و محوری‌ترین نکته ما، تحقق واقعی سند تحول بنیادین است؛ طبق راهکار ۱۷ این سند، تأکید بر روزآمدسازی روش‌های یادگیری، بهره‌برداری از رویکرد‌های مشارکتی و کار گروهی و خلاقیت قرار دارد. تفاوت ما با دیگر مدیران اجرایی کشور در همین نقطه است. راهبری آموزشی و تربیتی در اولویت کار ما قرار دارد.

معاون آموزش ابتدایی افزود: در برنامه اصلاح و به‌روزرسانی روش‌های آموزش با تأکید بر کار مشارکتی، گروهی و خلاق، سه محور اصلی مورد نظر است؛ نخست گفتمان‌سازی، سپس توانمندسازی و در نهایت تولید محتواست.

وی گفت: اجرای طرح اجتماعات یادگیری معلمان یکی از بستر‌های اصلی بوده است تا معلمان مستقیماً در فرآیند مشارکت و اجرا حضور داشته باشند. طبق آمار تا کنون، ۳۸۱ هزار و ۱۶۱ نفر از مدیران و معلمان و راهبران آموزشی ثبت‌نام و ۲۳۶۴ اجتماع یادگیری تشکیل شده است.

وی تأکید کرد: برخلاف نگاه بالا به پایین، این معلمان هستند که باید در فرآیند تولید محتوا سهیم شوند. دستورالعمل‌های لازم را برای فعال‌سازی این اجتماعات تدوین کردیم تا تجربیات و ابتکارات معلمان تبادل و بازخورد مناسب دریافت شود. از این رو بازخورد‌ها از سطح مدرسه تا سرگروه‌ها و سطح ملی رصد می‌شود.

حکیم‌زاده درباره فرآیند توانمندسازی معلمان خاطر نشان کرد: چارچوب برنامه توانا، به صورت ملی، استانی و منطقه‌ای در حال اجراست. تأکید اساتید بر شکل‌گیری روح جمعی و هویت حرفه‌ای در اجتماعات حضوری است و این که توانمندسازی صرفاً محدود به آموزش مجازی نباشد.

وی افزود: در این دوره‌ها بر سه محور اساسی شامل: صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان (طراحی آموزشی و تدریس فعال)، محیط یادگیری مثبت و استفاده مؤثر از فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی تأکید داریم. از مدیران کل استان‌ها انتظار است که برنامه‌های توانمندسازی استانی‌شان با سرفصل‌های مصوب ملی هماهنگ باشد.

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: اجتماعات یادگیری معلمان بستر مهمی برای هم‌افزایی و ارتقای کیفی محتوای آموزشی است. ما به تفکیک استان، تولیدات محتوا را رصد و ارزیابی می‌کنیم و خواستار تداوم، نظارت هفتگی و مشارکت واقعی معلمان هستیم.

حکیم‌زاده گفت: محتوای آموزشی فقط از سوی سازمان پژوهش تولید نمی‌شود بلکه تعاملی دو سویه میان معلمان و سازمان پژوهش برقرار است. تولید محتوا باید پویاتر شود و همه منابع اعم از مقالات معتبر، متون تخصصی و تجربیات عملی در دسترس معلمان قرار گیرد. خواست من از مدیران کل استان‌ها، پیگیری، راهبری و نظارت روزآمد و مرحله به مرحله است تا عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی واقعی محقق شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برنامه‌های قرآنی حرم مطهر رضوی در دهه سوم ماه محرم ۱۴۰۴
مشاهده یک قلاده خرس در ارتفاعات چلم‌کوه نکا
کشف ۱۶ میلیون لیتر سوخت قاچاق با سواستفاده از کارت‌های سوخت
تاکید بر بهره گرفتن از توان مردمی و بخش خصوصی در ساخت مسکن
چین‌تایپه رقیب بانوان ایران در فینال جام آسیا چین شد
فروش اینترنتی محصولات سایپا دیزل از فردا
تکریم مراجعان سازمان پزشکی قانونی از مصادیق معروف
امضای تفاهم‌نامه طرح «همنوا» برای توسعه مهارت‌آموزی دانش‌آموزان در همدان
راه‌اندازی مراکز جامع جهش تحصیلی در چهار شهرستان مازندران
جهاد ترکیبی در مقابل جنگ ترکیبی دشمن
بیان مشکلات از شما، پیگیری از خبرگزاری صداوسیما
احتمال افزایش مصرف آب تا ۲۵ درصد
کمینه و بیشینه دمای هوای بیست و هشتم تیر در سمنان
غرق شدن مرد ۵۱ ساله در دریای خزر در رودسر
رکوردشکنی نیروگاه نکا در تولید عملی برق نسبت به دو سال گذشته
سه طلای تکواندوکای آذربایجان‌شرقی در لیگ برتر نوجوانان
جدول قطعی برق ۲۹ تیر ۱۴۰۴ در چهارمحال و بختیاری
نامه ۱۰ هزار استاد دانشگاه کشور درباره فرصت سازی از تهدیدات و تقویت راهبرد مقاومت
تسریع در حل و فصل مشکلات ملکی با همکاری بنیاد مستضعفان
مسابقه‌ای که برنده اش، رسم وفاداری بود
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تقابل ایران و پاکستان در مرحله نهایی والیبال قهرمانی آسیا
تقابل حساس والیبال نوجوانان ایران و ژاپن از شبکه ورزش
دفترچه سوالات «علوم تجربی» نوبت دوم کنکور ۱۴۰۴ منتشر شد
کشتی آزاد رنکینگ اتحادیه جهانی؛ سوادکوهی به دیدار رده بندی رفت
تدوین برنامه ملی کاهش هزینه تولید در بخش کشاورزی
جنگ حقوقی بین‌المللی مرکز وکلا علیه آمریکا و دشمن صهیونیستی
رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته آزمون سراسری آغاز شد
ایران؛ الگوی مقاومت، پیشرفت و دیپلماسی در برابر تحریم‌ها
پخش زنده سه رقابت والیبال لیگ ملت‌ها از شبکه ورزش
ایلام؛ امن‌ترین استان در راه‌ها و کاهش تصادفات
توزیع گسترده برنج ۵۶ تا ۷۰ هزار تومانی آغاز شد
نشست شورای عالی قضایی
«احمد الشرع» دمشق را ترک کرد
با پسماندسوزی عمدی برخورد قانونی خواهد شد
ثبت و تصویربرداری از دو قلاده پلنگ ایرانی در فیروزکوه
راه اندازی سامانه جدید بانکی خدمات بانک سپه  (۲۳ نظر)
طرح مشترک جریان فتنه با منافقین و رضا پهلوی  (۳ نظر)
توافق سوریه و رژیم صهیونیستی برای آتش‌بس  (۲ نظر)
رژیم صهیونیستی بمباران سوریه را از سرگرفت  (۲ نظر)
ریاضی‌دانان جوان ایرانی افتخار آفریدند  (۲ نظر)
اسقاط ۲۰هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده  (۱ نظر)
یارانه دهک‌های اول تا سوم واریز شد  (۱ نظر)
فرمانده کل ارتش: لحظه‌ای در دفاع از ایران درنگ نمی‌کنیم  (۱ نظر)
آغاز رقابت داوطلبان گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی  (۱ نظر)
انعقاد قرار داد سازندگی ۵۸ هزار واحد مسکن ملی در استان  (۱ نظر)
ایران؛ الگوی مقاومت، پیشرفت و دیپلماسی در برابر تحریم‌ها  (۱ نظر)
«احمد الشرع» دمشق را ترک کرد  (۱ نظر)
عفو بین‌الملل: اتحادیه اروپا با اسرائیل به حقوق بشر خیانت کرد  (۱ نظر)
شاهد امنیت داخلی کشور در دوران دفاع مقدس ۱۲ روزه بودیم  (۱ نظر)
تشدید تحریم‌های اروپا علیه ایران به بهانه حقوق بشر  (۱ نظر)